Jeg kan se på de projekter der er kommet ind, og på de mails jeg modtager, at jeg skal skrive lidt mere om hvilke projekter der egner sig til crowdfunding ala booomerang.dk, og hvor vægten skal lægges
inden man går igang - og
efter man er kommet igang med sit projekt.
Egnet til crowdfunding, før og efter dit crowdfunding projekt er på booomerang.dkAlle projekter egner sig i princippet til crowdfunding. På booomerang.dk har jeg valgt at sætte fokus på de kreative projekter, og projekter der udgår af det gode initiativ. Kreativitet kan her defineres meget bredt, og det gode initiativ ligeledes. Der er dog grænser, som altid kan ændres. Lige nu, mest fordi jeg ikke helt har fundet måde at gøre det rigtigt på, går grænsen ved projekter med karakter af personlig velgørenhed. Den er svær, og jeg håber at blive klogere. Alle de projekter er også vigtige, men de falder lidt uden for boomerang's aktuelle rammer. Jeg skal mødes med en der ved en masse om det i næste uge, for at blive klogere og finde ud af om der er en rigtig vej. Grunden til at den er svær er, at jeg sagtens kan se velgørenhedsprojekter på booomerang.dk - altså velgørenhed som i social innovation og udvikling, både i Danmark og andre steder. Så jeg indrømmer jeg ikke er helt skarp på det punkt enndu. Hvad der derimod egner sig 100 % til crowdfunding og booomerang.dk er alle de små, mellemstore og store idéer mange går rundt med indenfor kreativitet, kultur, musik, film, design...listen er lang. De projekter man virkelig tro på vil ændre alt - helt tæt på og for hele verden. Kategorierne på booomerang.dk udvider sig hele tiden -
se alle de aktuelle kategorier på booomerang.dk her.
Inden du starter dit crowdfunding projekt her på booomerang, eller på andre crowdfunding sites, så lav dit forarbejde. Start med at tage stilling til de 5 punkter jeg
har beskrevet her. Og gå så igang med arbejdet. Det kan ikke skrives mange gange nok, at det er projektbeskrivelsen (præsentationen) der (selvfølgelig) skal sælge dit projekt. Så læg blod, sved og tårer i det, hvis nødvendigt. Det er med til at vise at du virkelig vil det projekt. Brug tid på at lave teksten, fastlæg de rigtige incitamenter og få fremstillet noget visuelt. Enten i form af fotos eller video. Statestik fra amerikanske sider viser, at projekter med visuelt indhold (video) får flere penge ind. Tag stilling til alle de 5 punkter jeg har beskrevet på hjemmesiden, som du kiggede på lige før.
Efter dit projekt er blevet valideret og lagt på booomerang.dk - ja, så starter arbejdet egentlig først for alvor.
Netværk netværk netværk og så lige en netværk igen. Det er det det hele handler om. Du skal have aktiveret dit netværk - både on- og offline. Gå massivt ud og spred kendskabet til dit aktuelle crowdfunding projekt - bliv ved, ikke stoppe. Det nærmer sig måske spam - men kun måske. Den mest ideelle 'løbetid' for et projekt er cirka 72 dage ifølge erfaringerne fra USA. 72 dage. På de dage når du at opleve flere bølger af aktivitet. Du starter selvfølgelig ud med at kaste meget energi i det, og det giver resultater. Niveauet falder lidt en periode, men du giver den en 'skalle' igen.....og igen. 3 bølger er det 'normale'. Kan du gøre det er der store chancer for at projekter fundes succesfuldt. En god idé er, at have de første personer - fra dit umiddelbare netværk - klar til at give penge. Projekter der hurtigt starter med at få penge 'på kontoen', virker tiltrækkende på andre som dit ikke-umiddelbare netværk. Dine nye fans. Den gamle historie om, at vi alle tiltrækkes af en succes. 90 % af de projekter der kommer over 30% funding i den første halvdel af perioden bliver 100 % funded !
"get busy living, or get busy dying"