Her på booomerang.dk er vi ikke i tvivl: crowdfunding er et fantastisk alternativ til den gængse fundraising i form af fonde, puljer og legater. Her ridser vi et par af de allermest indlysende fordele op.
1) Du afgør, om projektet bliver til noget
Med crowdfunding har du muligheden for helt og aldeles at tage sagen i egen hånd: din succes afhænger ikke af et panel af fagdommere, som måske ikke kan se perspektiverne i projektet eller deler din smag og tro på projektet.
Når du crowdfunder, er det dit netværk, der afgør, om dit projekt bliver en succes. Så kaster du dig ud i crowdfunding, gælder det om at finde de gode argumenter frem og føre en kampagne for dit projekt, som klart og tydeligt viser dit netværk de kvaliteter, som dit projekt rummer. Det er hårdt arbejde at finde finansiering i gamle og nye netværk, men det bliver opvejet af fordelene ved crowdfunding, som du kan læse mere om i de følgende punkter.
Her kan du se en liste over projekter, der er blevet 100% funded på booomerang.dk.Se også videoen her, hvor Tina fra booomerang.dk peger på, at crowdfunding er det ægte kultur-demokrati:
Præsentation af Tina from
booomerang on
Vimeo.
2) Vær helt og aldeles uafhængig af f.eks. pladeselskaber og forlag
En afgørende fordel ved crowdfunding er, at der ikke er nogen, der fortæller dig, hvordan dit projekt skal forme sig. Du har 100% kontrol over alle aspekter af dit projekt.
Se hvilke projekter, der lige nu ligger på booomerang.dk.3) Du skal ikke stifte gæld
Crowdfunding er også en måde at undgå at stifte gæld hos venner, familie eller i banken. Du slipper med andre ord for, at andre har en klemme på dig – andre end dine fans, som du naturligvis har stillet et unikt produkt eller incitamenter i udsigt. Et produkt de pokkers gerne vil have fingrene i – og som du brænder for at sætte i verden. Det er en klemme af den gode slags.
4) Du udvider dit netværk og får nye fans
Med crowdfunding slår du to fluer med ét smæk. For samtidig med at du rejser penge til dit projekt, udvider du også dit netværk – hvis du vel at mærke forstår at føre en god og effektiv kampagne på de sociale medier og også får fortalt om dit projekt til folk du møder, hvor du færdes: måske til din venindes bryllup, eller til fredagsbaren på studiet.
En god kampagne kan føre dig vidt omkring.
Læs f.eks. om Boz Laika, der havnede på forsiden af Urban i forbindelse med, at han crowdfundede sit debutalbum på booomerang.dk.´
Se også videoen her, hvor Michael netop fremhæver, at en af kvaliteterne ved crowdfunding er, at funding-metoden skaber relationer mellem mennesker:
Præsentation af Michael from
booomerang on
Vimeo.
5) Næste gang du vælger at crowdfunde et projekt, står dit netværk klar
Når du har gennemført dit første crowdfunding–projekt med succes, ved både du og dit netværk præcis, hvordan crowdfunding fungerer. Du har oplevet, hvor godt det føles at nå i mål med hjælp fra nær og fjern, og dit netværk og dine fans har oplevet glæden ved at være en del af et helt særligt projekt. Har man altså været en god vært og guide for crowdfunding–rejsen, kan man være ganske sikker på, at ens netværk også en anden gang vil have lyst til at blive en del af et projekt, man drømmer om at få realiseret.
Har du fået mod på at starte dit eget crowdfunding–projekt? Så kig forbi denne guide til, hvordan du kommer godt i gang med crowdfunding på booomerang.dk.Hvad synes du?
Har vi glemt nogle af de umiddelbare fordele ved crowdfunding? Er du enig eller uenig med os i de 5 fordele, vi her har ridset op? Vi er klar ved tasterne og glæder os til at høre din mening!
PS: Kunne du li' blogindlægget? Så kan du dele det med dine venner lige her: